London dungeon och Finntroll

Igår var en hyfsat episk dag, så sjukt nöjd att jag stannade ett tag till.
 
Började med att jag drog till London Dungeon som var nån typ av rundtur i en massa mörka rum där de berättade om hemskheter som hänt i staden sen många år tillbaka. Pesten, Sweeney Todd, Jack the ripper, domstolar, folk som hängdes, obduktioner också vidare. Fick åka med nån berg-och-dalbansbåt som aldrig gjorde vad man väntade sig. Allt var mörkt, ibland släcktes allt och man hade ingen aning om något plötsligt skulle dyka upp framför näsan på en. Skitkul slut på turen, ska inte spoila om det är någon som vill dra dit.
 
Sen stack jag tillbaka till Mattias, bytte om och stack vidare till Camden town och finntrolls spelning. Fick upp ögonen för bandet förra sommaren när de spelade på Getaway i Gävle. Kände ingen att dra till spelningen med, så det blev soloentré. Första bandet var så bra att jag övervägde att köpa deras skiva, andra bandet var skränigt så jag höll mig i baren istället, intill merch-bordet där sångaren i Finntroll, även han vid namn Mattias, höll till. Han fick öl spillt på sig, och jag frågade om han kissat på sig (vad fan var det för jävla öppningsreplik?!). Ett tag senare när han dragit sig från alla fans och snackade med några kompisar gick jag fram, nervös som en gasell och drog till med typ "hej, jag känner ingen här och du är den enda jag känner igen, får man joina?". Hälsade på allihop och hängde med dom tills bandet började spela. Mattias drog ett tag innan för att spexa till sig, så jag snackade istället med nån gitarrist från nåt band, nån bar-ägare, nån amerikansk överlycklig kille som jag diskuterade möjliga skägg-typer med vilket spårade ut. Höll på att skratta ihjäl mig åt tanken på att odla typ hitler-mustasch, ett lika brett skägg från munnen till hakan, att växa ut unibrow och ta bort de riktiga ögonbrynen och bara ha ett rakt streck genom hela ansiktet.
 
Spelningen sen då. Klämde in mig i rad tre bland de som hoppade, slängde sig överallt och bara körde järnet. Det var helt sinnessjukt, har aldrig varit på en så bra spelning i mitt liv. Det var så varmt, så svettigt, så utmattande. Folk headbangade, och ju längde tiden gick desto mer svett slängdes ut från folks hår. Man knuffades, trycktes ihop och hade så jääääävla roligt! Var totalt dyngsur på slutet. Håret var som efter en dusch, kläderna kunde kramas ur och mitt halsband hittade jag utspritt i en kedjedel och en hänglåsdel på golvet efteråt.
 
Kompisarna till bandet försökte fixa nåt tillstånd så jag kunde stanna efteråt, men i brist på faktiskt band blev jag utslängd och hängde på ett falafel-hak med en mozart-kille istället. Sprang däremot på sångaren i första bandet och nån kändischaufför intill byggnaden. Dom var tyska och jäkligt random. Sångaren hade hittat en uggle-plånbok nedanför nån ac-lucka eller vad det nu var, men den var tom och luktade urin. Sen kom glada killen och gitarr-mannen och joinade. Sen även finntrolls basist som jag råkade kalla för "den", och en massa finnar för att sen utökas till ännu fler tyskar. Fick även visa mina finska-skills för finntroll-sångaren genom att dra till med både parasta ennen och kiiltoa. -.- Vad fan var det för kortslutning när jag snackade med honom? Jag bjöd sen bort halva min falafel, fick ett päron av chauffören som hade kört både Springsteen och Paul McCartney, fick tusen band-märken fastklistrade på min jacka, föreslog att spela in en kortfilm med nån finntroll-utrustningspackare eftersom han var svinfull och bara mumlade saker till folk, och snackade en massa med förstabandssångaren. Sen blev det svinkallt så jag slog följe med två nya killar plus gitarrkillen. Även dessa kände bandet, och en av dom var så jävla rolig. Han kände tydligen sångaren sen tidigare men hade aldrig sett dom live, så det första han smsade till sångaren efter spelningen var "well that sucked, you owe me a beer". Haha så jävla rätt. Fick sen se bilder på när han och Mattias låg och sov tillsammans.
 
Åkte sen buss, men tydligen åt fel håll så jag kom till stationen i norr. Var kall som satan och bara typ.. fan jag orkar inte. Hittade inte vart jag var på kartan, men sen kom en kille och typ "sweetheart, what are you looking for" och hjälpte mig. Hittade en buss som skulle åt mitt håll men kom bara halvvägs till en ny busshållplats full med folk och utan bussar. Gav upp och tog en taxi istället.
 
Idag är jag stel som fan i nacken, trött och förkyld men så jävla lyrisk. Ska se om kyrkMattias med sällskap är hemma idag, och sen blir det sushi med Sophie i staden. Sista kvällen i London.
 
På återseende mitt herrskap
 
 
Finntroll igår på underworld i London
1 Cecilia | Färgglad hårdrockare:

skriven

Finntroll lyssnade jag flitigt på under högstadietiden, men gillar dem fortfarande även om jag inte lyssnar lika mycket.

Svar: Lyssna på deras nya skiva, den är så äckligt bra!
Jenny

Kommentera här: