Liverpool

Liverpool var en intressant stad, men jag hade dock inte tur med vädret.
 
Började färden i fredags kring fyra på morgonen. Var framme vid åtta och skulle promenerande hitta hostelet. Trött, kall och förkyld var det ingen rolig packning jag hade med mig. Hittade till slut, lastade av mig och gav mig bort till Albert Dock och Beatles-muséet. Jag älskade det. Det var historia, bilder, fulla väggar, originella grejer, filmer, roliga rum, inspirerande uppläggningar, mysiga atmosfärer, lagom mycket, fräscht, inte packat med folk och skitbra café/shop i slutet. Fick liksom inte nog. Det är konstigt det här med musiksmaker. Beatles spränger gränserna och håller sig mestadels utanför de zoner jag vanligtvis aldrig backar från, med undantag för låtar som "helter skelter" och "revolution". Men jag älskar större delen av deras album. Skivan "a hard days night" är klar favorit, men har inget gemensamt med vad jag annars gillar. Och samtidigt lyckades dom knåpa ihop så mycket med alla möjliga influenser utan att nå en gräns att göra något, i mina öron, dåligt.
 
Gick sen över till nästa Beatles-byggnad, åt en möglig macka som jag spottade ut och lämnade tillbaka i utbyte mot en ny och fortsatte upp mot Elvis Presley-utställningen. Spännande, men eftersom jag tycker denna man är otroligt överskattad då bara ett fåtal låtar är något att lyssna på var jag mest bara intresserad av hur hans uppväxt var och hur han nådde "kungastolen".
 
Träffade sen mina hostelroomies, varav två var sextio plus och kom från Bath/nånstans i USA. Den tredje var i min ålder och kom från Brasilien, men bodde i Dublin. Vi drog till Beatles gamla hak Cavern club där de spelade runt trehundra gånger på den gamla goda tiden innan Ringo joinade. På väg dit träffade vi en vilsen Schweizarinna som letade efter bra partyställen så hon hakade på. Efter världens saltaste subway-macka drog vi runt på diverse klubbar längs festgatan. Allt var med sextio-, sjuttio-, åttio- och nittiotalsinriktning. Det blev Cavern till slut, fullt med folk och långt ner i underjorden. Vi dansade allihop till livemusik och en del Beatles-covers tills jag höll på att somna då jag bara sovit tre timmar föregående natt och traskade till hostelet i mörkret.
 
Dagen efter råkade jag sova till långt efter utcheckningen och drog sen bort till nästa hostel. Segt, gick vilse och allt. Men hittade sen och gav mig ut för att utforska staden. Hittade vintagekvarteren direkt och gottade mig i alla konstigheter. I självbotande syfte stannade jag sen inne resten av kvällen medan alla nya rumskamrater drog ut på stadens gator. Satt istället och snackade med en av österrikarna från säsongsjobbet fram till nånstans mellan mitt i natten och tidigt på morgonen. Sov sen ut hela förmiddagen, träffade två tyskar vid utcheckningen, och efter att ha suttit och snackat nån timme stack vi ut till Albert dock och the slavery-museum i regnet tillsammans.
 
Drog sen till hostelet och plockade upp packningen innan jag tog mig ner för backen till stan och lime street-stationen. Det var en så underlig stad på något sätt. Märker det nu när jag tänker tillbaka på helheten. Fick en helt annan syn på Beatles, på medlemmarna, på sextiotalet och innebörderna av vissa låtar. Eller känslan över dom som hängde ihop med känslan över staden. Svårt att förklara. Om det inte varit för det blåsiga, kalla och regniga vädret i Liverpool skulle jag nog ha stannat några dagar längre och tagit mig ut till strawberry fields, kollat in John Lennons barndomshem och åkt på en pensionärs-sightseeingtur med buss. Ville verkligen få ut så mycket som möjligt, men dåligt väder sätter alltid en så dålig prägel på saker.
 
Nu är jag tillbaka i London. Drog direkt bort till kyrkMattias och hans tjej och kollade på "skräckfilmen" Killer klowns from outer space. Sämsta filmen haha. Mikes insats som ständig exitement-master var väl det att uppskatta med spektaklet, och att polisen i slutet satt tillsammans med glasskillarna som brann upp, i en hel bil som regnade från himlen efter en explosion. Jodåsåatt.
 
Nu går jag och lägger mig, vem vet vad som händer imorgon?
På återseende mitt herrskap
 
Hängde lite med den gamla goda John Lennon som man gör ibland
 
Albert Dock, Liverpool
 
Två tyskar och en suddig hand @orkadeinteställainkameranmanuellt
 
Liverpoolsk gata i regnet

Kommentera här: