Best of Märsgarn

Tre dagar efter jag tog studenten 2009 tog jag tåget upp till Stockholm och jobbade som biträdande instruktör på två marina sommarskolor för ungdomar, Märsgarn 1 och Märsgarn 2.

 

När jag kom hem en och en halv månad senare hade jag så mycket nya intryck, erfarenheter, minnen och lärdomar att det var helt omöjligt att hitta någon ände att börja blogga om (vilket jag egentligen fortfarande inte har), men igår sprang en annan instruktör över mig på facebook och snackade lite gamla minnen så idag blir det oundvikligt att inte köra en greatest hits.

 

Märsgarn är alltså en ö i Stockholms skärgård, och jag jobbade bland annat med Back, Green, Borg och Wickstein med att lära ut bland annat sjukvård, morse, exercis (alltså militärt uppförande) och allt som hade med skogen att göra.

 

En gång under lunchen i matsalen frågade Green om jag ville ha lite ketchup och jag tackade så hjärtligt. Dock så slutade han aldrig hälla och till slut var det så mycket att jag började asgarva, alltså verkligen grät av skratt medan Green hetsade med ”säg stopp, säg stopp då”. Alla i hela matsalen hade nu vänt sig för att titta, och till slut skrattade jag så mycket att jag var tvungen att lämna matsalen. När jag kom tillbaka råkade Green välta sin stol baklänges och låg plötsligt på golvet, och några dagar senare fick en av våra elever betalt för att gå fram till mig och fråga om jag ville ha lite mer ketchup..

 

Jag och Back skulle sen hålla i fysen en eftermiddag och hade någon timmes planeringstid innan dess. Dock blev vi klara rätt fort och hittade min ”uppdraget”-bok istället, och gav varandra en utmaning innan vi drog ner till ungdomarna. Jag skulle ha med mig ett okokt ägg under lektionen medan hon var tvungen att skrika PANG varje gång hon såg en klocka. De sneda blickarna jag fick var inget emot deras reaktioner när jag inför alla frågade Back hur mycket klockan var..

 

Sen har vi den gången ungdomarna fick några utmaningar, bland annat att ta en bild tillsammans med ett befäl så dom kom och knackade på i omgångar. Borg ville ha något för besväret och bad dom komma tillbaka efter att ha tänkt ut något snitsigt. En grupp gick då och bröt loss en blomma från busken intill huset och försökte igen. Borg blev fly förbannad och bad dom att i regnvädret genast gå ut och sätta tillbaka blomman med silvertejp. Som vi alla vet löser silvertejp alla problem så blomman satt fast båda skolorna ut..

 

Men i utbyte mot trettonhundra anekdoter får ni några bilder från båda sommarskolorna istället.

Ketchuptallriken, obviously
 
Ägget, som jag dessutom döpte till George Americus Förmansdotter
 
Hammarberg under sin dag av solsting då han även legat på bryggan och pratat med fiskarna
 
Ungdomar som alltid tappade bort sina saker fick tillbaka dom mot fysisk prestation
 
Förutom dom som tappade sina saker i vattnet
 
Alternativ entré
 
Fältdygn
 
Förevisning av vad som kan hända om man inte stänger fickorna
 
Jag och Back
 
Piratfest med tillhörande skepp
 
Den slutgiltiga sjukvårdslektionen..
 
Wickstein och barnen under besöksdagen
 
Ledarskapselev som sen jobbade på andra skolan och införde "dagens pose"
 
Inomhus-midsommarkrocket med trappor och allt
 
Julfirande i juni med huggen gran och Borg, julmat, paket och dansande runt granen...
 
Gött jobbgäng, precis innan någon kastade mig i vattnet med kläderna på..
 
Barnens paus under morselektion
 

Perfekt bild att sammanfatta Märsgarn!

Kommentera här: