Easteuropean style

Det är väl på tiden att jag skriver några rader. Hur länge har jag varit borta? Vilken månad är det?
 
Midsommar firades här i Helsingfors med den tyska tjejen. Vi drog till nån ö full med folkdansare vilka visade upp danser och sen drog folk till scenen att göra samma sak ihop i en salig röra. Andra gången utan att ha tittat på dansen först vilket resulterade i total förvirring och the never ending skrattattack. Det tändes brasor, folk stormade fram med finska flaggor, det fanns smedar in action, en lång stig full med det mesta och en stor festplats med musik där vi dansade vår egna version av folkdans fram till det blev så mörkt det går att bli i Finland på sommaren.
 
Någon dag senare sprang jag ihop med en finne, en irländare och en turk. Kortspelet vi skapade gick ut på att få finnen full, sen gick vi ut på en bar och drack blåbärssoppa ur shotglas fram till fyra på morgonen. Turkiske killen kallad Håkan och jag slog följe. Han skulle till Tallinn och jag hängde på. Vårt hostel var ett nästan färdigbyggt hus utan folk som jobbade, med vissa undantag. Mer som en stor familj med ryska affischer på väggarna. Vi spenderade en och en halv timme i världens största matvaruaffär där vi köpte en melon, en tratt och alkohol att fylla denna med. Gick sådär. Utmaning ett denna kväll var sju shots/sju barer. Ett medeltidsställe där alla skrek glada saker till bartendern i kör, ett laboratorieställe, en bar med en sjukt äcklig man i fönstret och döda kroppar i taket, ett ställe fullt med tandlösa engelsmän också vidare. Vi stal en flagga och la den i en buske.
 
Nästa dag drog vi ut på gatorna där jag blev slagen av en arg tiggartant för att ha klättrat upp i en lyktstolpe, internskämten flödade då Håkan och jag hade exakt samma humor, vi åt medeltidsmat och skrev under med en gigantisk fjäder, en man med långt hår endast på sidorna av huvudet ville sälja skivor och vi hamnade utanför kartan i blixtregn med en rysk man som aldrig slutade prata. Kvällen till ära spenderades genom att åka kundvagn runt runt i en ovanvåningsbar med en svensk estländare följt av en bastu-bar som lämnades åtta på morgonen efter solen gått upp. 
 
Det får bli en uppföljare, nu går jag och lägger mig.

Kommentera här: