Religion

Jag tänkte ge mig på det här känsliga ämnet religion. När jag var i Åbo för några veckor sen hängde jag en dag med en intressant man från Massachussets och vi kom in på en laddad diskussion där vi nog egentligen tyckte samma sak men uttryckte oss på olika sätt om just ämnet religion.
 
Först ska jag väl göra klart i att jag ser en skillnad mellan religion och tro, där båda utgår från helt olika typer av behov. Medveten om att jag kommer trampa flera jag känner på tårna vill jag ändå gå på djupet om hela spektaklet som tar så fruktansvärt mycket plats i världen. Behov genom religion - makt ingen kan röra. Om religiösa människor kunde vara trygga i rollen som endast troende skulle inte andra människors åsikter vara viktiga. Då skulle tron vara central, och förlusten av en plats i himlen skulle vara de icke troendes problem att handskas med när de väl står där vid guds port och nekas inträde. Religioner vet vilka frikort som ges gällande diskriminering för att ta ett av alla exempel som finns. När tron går från en personlig del till ett maktutövande gällande andra människors kön, sexuella läggningar och tillhörigheter blir det farligt då samhället får rollen att hanskas mellan religionsfrihet vs. mäniskliga rättigheter. Då vinner religionen. Kolla mannen som vägrade skaka hand med sin kvinnliga chef i våras, hon fick en varning medan den kränkte religiösa mannen fick skadestånd på tiotusentals kronor. Dess anhängare använder även just religionen som slugt vapen inom krig och konflikter, vilket så varit under tusentals år.
 
Vi kan ju komma överens om att det inte finns bevis för något av det som står i till exempel bibeln eller koranen. Vilka skrev dessa? Hur stor chans är det att något av det skulle ha hänt? Varför tror vi på gamla overkliga historier till den grad att pengar i massor flödar och tolkningsmöjligheter frodas till att förtrycka om det inte låg i just möjligheten till maktmissbruk? Människan som utvecklat ett patriarkat, är det en tillfällighet att religionen gynnar just den straighte mannen och att gud alltid definieras som en man? Den här känslan av något större har alltså testiklar. Intressant. 
 
 

Kommentera här: