2012

Drar till med ett sista inlägg det här året, kort version av en lång sammanfattning - 2012!

1. Gjorde du något i år som du aldrig har gjort förut?
Jag jobbade på festivalbussen, bodde i Berlin som jag aldrig varit i tidigare, flyttade till Österrike, ett land jag heller aldrig besökt innan, jag såg Satyricon och Finntroll live, jag var modell på två häftiga plåtningar, var figurant på några av polisens övningar, strosade runt i Dublin och började försöka lära mig meditera.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag tror faktiskt inte jag hade några nyårslöften det här året. 

3. Fick någon du känner barn?
Nej, men jag vet några som fick beskedet att dom väntar barn.

4. Dog någon som stod dig nära?
Som tur är - nej.

5. Vilka länder besökte du?
Danmark, både genomresa och Helsingör tidigare i december, Irland - Dublin och landets enda polishögskola med Tranås-klassen, Tyskland då jag bodde några månader i Berlin och Österrike där jag bor nu.

6. Är det något du saknade 2012 som du vill ha 2013?
År 2013 vill jag hitta mer motivation, inspiration och fasta mål.

7. Vilket datum kommer du alltid att minnas?
Tjugonionde maj, när jag med stolthet kunde lämna Tranås för drygt två månaders äventyr med Festivalbussen.

8. Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Alla händelser och alla minnesvärda människor jag träffade på festivalerna i somras. Känslan av lycka som spred sig genom hela min kropp under Satyricon-konserten.

9. Vilket var ditt största misstag?
Att skicka iväg systemkameran på posten vilket konstade mig 10 000 kronor då idioten lurade mig via hackat paypal-mail.

10. Vilket var ditt bästa inköp?
En varm rosa tröja jag har på mig hela tiden här i Österrike, eller alla de loppisfynd jag gjorde i Tranås.

11. Vad spenderade du mest pengar på?
Förutom de sammanlagda 16 000 kronorna jag spenderade på att försörja oärliga töntar till män spenderade jag nog mest pengar på resor. Har i princip inte köpt något alls i år.

12. Vad gjorde dig riktigt glad?
Att komma till en skidort med riktigt grymma kollegor här i Österrike, att ha fått ett stativ till kameran i julklapp, alla fantastiska människor jag träffat under året.

13. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Hade mina gamla förkylningar i Berlin så jag och Robert fick gå till en djuraffär och fråga efter en tvångsmatningsspruta att rensa bihålorna med. Fick en bygellina i magen under den andra jobbdagen vid barnliften men repade mig ganska snabbt.

14. Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2012?
Finntroll som jag kände till sen innan men verkligen fick upp ögonen för, eller öronen, detta året. Men Gangnam style satte prägel på hela året om jag skulle säg en låt som varit riktigt stor och spelats överallt, förutom hos festivalbussen där "jag bygger bygger upp och du river river ner" spelats om och om och om igen.

15. Hur var din julafton?
Konstig. Firade en julafton hos mormor med närmsta släkten och Robert innan jag flyttade hit, men den riktiga julaftonen firades utan julgran, julmat och julpynt med två fulla men roliga ungrare och en österrikare.

16. Blev du kär?
På-nytt-kär kan man säg.

17. Vilket program har varit det bästa på tv?
Dokumentärserien "Why poverty" och "Plus".

18. Vilken var den bästa boken du läst under året?
Krigare: Ett personligt reportage om de svenska soldaterna i Afghanistan av Johanne Hildebrandt.

19. Vilken var din största musikaliska upptäckt?
Korpiklaani gjorde oväntad comeback med grymt mycket bättre låtar än de jag hört tidigare.

20. Önskade du dig något som du fick?
Jag önskade mig en jul tillsammans med släkten innan jag flyttade och det fick jag. Önskade mig även att det skulle va ett bra gäng jag kom till här i Flachau vilken även den önskningen slog in. Också är jag väldigt glad för kamerastativet jag fick i julklapp.

21. Önskade du dig något som du inte fick?
Bra fråga, jag önskade mig nog inte så mycket. Rent praktiskt skulle det väl va en nyare videokamera med minneskort för redigering i den bärbara datorn, men det sparar jag utan problem ihop lite pengar till i vår.

22. Vilken var årets bästa film?
Niceville, som handlar om rasismen i USA under 60-talet under tiden det var vanligt med svarta kvinnor som hemhjälp.

23. Vad gjorde du på din födelsedag?
Födelsedagen började på tolvslaget då jag, Robert, Benny och Anja var ute på Pauls Metal Eck i Berlin. Under dagen skulle jag och Robert egentligen på ett bunkermuseum vilket visade sig var fullbokat, så vi tog en promenad i Prenzlauer berg i ösregn istället och köpte sushi på kvällen som vi åt under filmtittande.

24. Vilka var de bästa människorna som du träffade?
Främst från festivalandet var det Jesper, Bonde, Plahn, Andreas, Ida, Leon, Getaway-Roger, Gotland (YOLO) och Hjalmar jag lyckades springa in i oftast eller lärde känna bäst. Men hela festivalbussengänget var guld.

Annars det här året är jag glad över att ha träffat killen jag liftade med från Tranås till Jönköping i våras, fotografen Johannes som var kul att bli plåtad av på Ravlunda skjutfält och i sockerbruket utanför Ystad, och som försökte hjälpa mig att hitta några tyskar mitt ute i skogen utanför Linderöd genom att köra fram och tillbaka genom skogen i två timmar.

Simon och Markus som även bor här i Sun house är de två vegetarianerna jag nämnt innan, och som jag kommit närmast av alla här i huset.

25. Hur skulle du beskriva din klädstil?
Många mörka färger, som lila, grönt, rosa, svart, rött. Silver, nitar och kängor på det blir en hit.

26. Vad fick dig att må bra?
Att lyssna på lugnande musik, som lillasyster och de andra banden jag nämnt tidigare. Jag mådde bra under festivallivet i somras, och när jag nådde satta mål och genomförde saker jag velat göra sen länge. Jag mådde bra av att klara utbildningen i Tranås.

27. Vilken kändis var du mest sugen på?
Killar med långt hår, blir lätta val. Mathias Lillmåns, sångaren i Finntroll och Sigurd Wongraven, sångaren i Satyricon.

 

28. Vem saknade du?
Beror på vart jag var. Ibland saknade jag min mormor, ibland Triggern, och under ett tag saknade jag Robert.

29. Vilken var din bästa månad?
Juli var bäst. Hade grymma människor runt mig, såg galet bra band, det var okej mycket sol i Sverige för att ha varit sommaren 2012 och fick tusen galna minnen med mig i bagaget.


Gott nytt 2013!

1 Anna:

skriven

Spännande år helt klart! Vad gjorde du i Berlin och varför (och vart) flyttade du till Österrike? Är du kvar här ännu?

Svar: Jag åkte dit och jobbade några månader, hängde även med min dåvarande pojkvän som bor där, men stan var inte riktigt min grej. Fick ett jobb i en österrikisk skidlift några mil söder om Salzburg så jag jobbade hela vintersäsongen. Bor du i Österrike?
Jenny

2 Anna:

skriven

Japp, sen någon månad tillbaka; inte helt långt från Salzburg =)

Svar: Aha, är du där över sommarjobb eller vad händer i Österrike?
Jenny

3 Anna:

skriven

Nej, jag pluggade här ett år innan o nu skriver jag mitt exjobb =)

Kommentera här: