Ta tag i den här dagen nu Roger

Har varit helt död, trött och nere dom senaste dagarna, vilket jag fattade berodde på min otroligt dåliga vegetariska kosthållning. Förra gången jag var vegetarian som tretton-fjortonåring åt jag fisk och hade dessutom skolan att lita på att få fram måltiderna, så det var inte direkt något jag behövde fundera på själv. Dock var jag rätt kräsen när det gällde grönsaker och slutade växa under den här perioden och stannade på sju centimeter kortare än jag egentligen var uträknad till att bli (vilket har stört mig många gånger sen dess).

 

Igår under min lediga dag tog jag iallafall tag i det och läste in mig på järn- och proteinrik vegetarisk mat innan jag åkte och handlade. En hel korg fylld med bara grönsaker, frukt, bär och nötter, och den andra med mjölk, ägg och fullkornsprodukter. Borde väl vara en bra början. Österrike har inte ett så stort utbud av bland annat laktosfria varor dock, det finns mjölk, soyayoghurt och smörmjölk (vilket inte fungerar som grädde, jag har provat). Då får jag räkna bort många recept som bygger på bland annat creme fraiche och grädde, vilket istället gör många lagade måltider veganska. Väldigt bra men gör att jag missar en del viktiga ämnen, och linser har jag jäkligt svårt för.

 

När jag kommer tillbaka till Sverige blir det lättare, där finns det quorn, soyaprodukter (inte bara är yoghurt), tillskott och tusen andra produkter som inte finns här, Österrike är ju mer eller mindre baserat på alla bönder som bor överallt med sina grisar och traktorer. Har iallafall fått i mig tillräckligt för att må lite bättre. Blir en jäkla utmaning det här med tanke på att jag samtidigt har som nyårslöfte att inte äta godis, chips, kakor eller dricka läsk.

 

 På återseende mitt herrskap

 

 
 
 

Kommentera här: