Kärlek

När jag åkte spårvagn in till Göteborg för några dagar sen fick jag syn på ett staket toppat med taggtråd och började fundera på hur sjukt vi egentligen låter oss kontrolleras av andras viljor. Om styrande människor hade haft vårt bästa i sikte hade inte världen sett ut som den gör idag. Jag kan gå på gatorna, men jag kan inte träda in på det område vars gränser är markerade med staket och vassa föremål tänkta att få oss att rygga tillbaka. Titta på en karta och peka ut de länder du inte får bosätta dig i utan tillstånd från de som tog makten att bestämma över marken på jorden. Så vi stegar runt dessa områden, vi ansöker om benådat tillstånd. Låt mig stanna i ditt land. Vad undviker vi då, förutom en pengafördelning. Rika ska ju ha. Och ha. Och ha. Men sen då. 
 
Varför funkar inte policyn sköt ditt så sköter jag mitt när det kommer till människor. Varför ska dina personliga fördömande tankegångar påverka hur jag lagligt sätt lever mitt liv. För det är nästa tanke jag får. Jag har tillbringat min dag på soffan med en förkylning och kollat färdigt på säsong fyra av glee. Jag har gråtit, skrattat, känt glädje, ilska och medlidande. Trots att det är en tv-serie. Glee har fortfarande mycket att lära oss. De sätter ansikten på bögar, lesbiska, transvestiter, ödmjuka killar som fortfarande är coola, elaka människor som får en andra chans, människor som sitter i rullstol och tjejer som gillar att ligga, utan att klassas som slampor. Jag kollade tre gånger på Kurt och Blaines kyss-scen i bilen utanför Wills bröllop, och mitt hjärta smälte varje gång. Jag kollade på lonely islands video spring break anthem, scenen där Edward Norton och Jorma Taccone går ut ur kyrkan till "two kings walking hand in hand" gjorde mig på något sätt så glad att jag var tvungen att posta det här mitt i natten. 
 
Vi har ingen rätt att ta friheten från andra människor. Homosexualitet är kärlek, finns det något dummare än att förbjuda och förakta den känsla som för alla oss människor i slutändan är mest värdefull?
 
Jorma Taccone och Edward Norton
 
 Britney och Santana
 
 Blaine och Kurt
 
 
Världens mysigaste efter 1:42

Kommentera här: