Årssammanfattning 2013

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?
Besökte Estland, Lettland, Finland, Holland, Slovenien och Schweiz. Stod staty i Rom, tryckte in mig i det minsta förvaringsskåpet på en tågstation, besökte Beatles-museet i Liverpool och Abba-museet i Stockholm, flyttade in på soffan hos en främling och sov i en dansk brandstation.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej men en del bekanta och nån släkting.

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
4 april när jag jobbade klart min sista dag i Österrike, 21 juni när jag firade världens roligaste midsommar med en tysk tjej i Helsingfors och 1 augusti när jag såg Rammstein på Wacken.

Dog någon som stod dig nära?
Min morfar men han var kanske inte jätteinvolverad i ens liv precis.

Vilka länder besökte du?
I rätt ordning Österrike, Tyskland, Danmark, Sverige, England, Polen, Finland, Estland, Lettland, Slovenien, Italien, Schweiz, Holland och Norge.

Bästa köpet?
Den gamla urusla second hand-cykeln. Även om hon hade mycket att önska så har vi varit med om mycket tillsammans längs de gamla östtyska fälten.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Konserten med Finntroll på underworld camden i London, satyricon på sticky, alla nya och nygamla vänner jag haft så sjukt kul med om det så varit på shotrundor i Tallinn eller i leran på Getaway.

Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014?
Ett lite fastare jobb, att bo nånstans där jag känner mig hemma och inte bara ha nära vänner som är utspridda i hela världen.

Vad önskar du att du gjort mer?
Gått på loppisar, fotat och pluggat ryska.

Favoritprogram på TV?
Filip och Fredriks "får vi följa med", vem vet mest och en massa random på kunskapskanalen.

Bästa boken du läste i år?
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Har läst den innan men den är fenomenal.

Största musikaliska upptäckten?
Det kan ha varit killfloor mechanic med deras tyska kissuggleplånboksjagande sångare.

Vad var din största framgång på jobbet 2013?
På tidningsutdelarjobbet tror jag att jag räddade en persons liv.

Största misstaget?
Det har nog mest varit små misstag man gjort i väldigt plötsliga situationer under resor.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Svårt att säga. Har gått igenom ett par väldigt tunga sorger men samtidigt hittat många människor jag idag är väldigt glad att jag har i mitt liv, och med massor av upplevelser och erfarenheter rikare.

Vad spenderade du mest pengar på?
Resor utan tvekan, med mat som en klar tvåa. Har verkligen prioriterat att inte bara äta typ slabbiga burkbönor.

Något du önskade dig och fick?
Snabb återhämtning hos sjukgymnasten efter ryggskadan från wacken, önskade mig inte så mycket.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Postade tjugo traderapaket och åt kinamat med mina föräldrar.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Om jag fortfarande haft lika mycket pengar som när jag slutade i Österrike och om jag hade kunnat lista ut vad jag vill göra i framtiden.

Vad fick dig att må bra?
Alla människor, kända som okända som fått en att känna sig uppskattad och man haft så kul med. Festivalerna, festerna och de spontana äventyren. Finntroll och a1 när jag var nere. 

Vem saknade du?
Min partner in crime Hannah, stundvis en del människor man sällan träffar, typ min bror.

De bästa nya människorna du träffade?
Håkan från Turkiet jag reste runt i Finland, Tallinn och Riga med, Jens som var en fantastisk svensk jag träffade under några ljusa fina kvällar i Helsingfors, wackengalningar typ gangbang-till-rammstein-danskarna, Jonas jag hängde med några gånger i Köpenhamn och Århus, Hamburg-bartendern som introducerade mig för Amanda Palmer, Melissa och Maggie som jag "firade" oktoberfest med på industriområdet i München genom att åka kundvagn och leka i ett stort öde hus tillhörande några schyssta konstnärer. Även min svenska partner in crime Ylva som jag jobbade i merchen med på getaway och black sabbath tillsammans med tre galna chefer, rysktalande Alex som visade hela Ljubljana efter att vi smitit från den guidade turen, några syriska killar jag träffade av en slump, hemlösa spontana Jonas och roomien i Göteborg som utan att veta vem jag var öppnade upp sitt hem för mig att flytta in i.

Mest stolt över?
Mitt projekt jag kommer avslöja när jag är tillbaka i mars och att jag klarade av några saker jag på slutet nästan inte orkade.

Högsta önskan just nu?
En realistiskt önskan skulle väl vara att jag hittar en billig lägenhet och ett jobb i Helsingfors från mars, och att jag så småningom tar tag i ett par stora drömmar jag har.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Kommer bli hel-vegan efter nyår. Dessutom ska jag börja träna igen, jag hoppas på att få ihop en lön som åtminstone täcker mat, hyra och träningskort på gym, simning och squash. Är träningssugen så jag dör. 
 
Midsommar i Helsingfors
 
Tallinn
 
 München
 
 Ljubljana
 
 Rom
 
 London
 
 Flachau
 
 Med mera

Kommentera här: