Begravning och maten var god

Idag var en dag. Började med morfars begravning i Broby. Ceremonin var hälften svensk, hälften norsk och med ett släng av USA efter två av hans fyra barnbarn. Satt och bölade diskret i kyrkbänken när folk gick fram och la blommor på kistan, men det var nog mest på grund av den sorgliga musiken och för vilken relation de andra haft till honom. Själv kände jag honom inte.

 

Vi gick sen tjugofem personer delvis från Norge över till gästgivargården där jag skulle krångla till allt med min laktosfria-vegetariska kost, men den trevliga unge mannen lyckades snickra ihop quornfilé med grönsaker, remouladsås och knapriga potatisplättar. Var mätt efter halva men jag kunde inte sluta äta eftersom det var så gott. Hade den klassiska gravid-i-tredje-månaden-looken resten av eftermiddagen.

 

Mormor med familj samt en norrmannskvinna drog sen hem till henne efter att jag och föräldrarna varit på gravplatsen och tittat på blommorna. Hittade förresten en gravsten med en Kapten Krook, tyckte det var fantastiskt roligt. Vi fikade sen hos mormor och pratade gamla minnen om morfar och saker som hänt i Fredrikstad.

 

Vi åkte sen hem, och eftersom jag under dagen fått ett sms om att min väska var upphittad i Hyllie tog jag tåget dit nu i eftermiddag/kväll för att när jag kom fram upptäcka att det bara var tre av mina böcker. Tjuvarna hade alltså snott ytterligare en väska, och på något sätt hamnade mina böcker i ytterfacket i denna som kunde spåras till mig eftersom mitt namn stod i en av häftena.

 

Är nu hemkommen, datan blinkade om sig så jag fick skriva den här texten två gånger, men jag sitter nöjd och belåten i sängen med tre böcker rikare. Alltid något, jag är fortfarande inte bitter, tänk positivt.

 

Kommentera här: