Girighet, själviskhet och korruption

Sedan jag seriöst började fundera på att bli journalist för några månader sen har jag även fått upp intresset för att bli riktigt allmänbildad, och har hittat fantastiska program både på kunskapskanalen och UR.
 
Tidigare var det mest krigsdokumentärer jag slötittade på, men sedan jag läste genom några av programmens innehåll insåg jag att Sverige har fullt med intressant fakta om världen lätt tillgänglig. En egenskaper jag har som skulle kunna ses som en impulsiv nackdel, men som jag drar mest nytta av för att göra förändring är att på tre sekunder kunna ha bestämt mig för att någon gång jobba som volontär i Sydamerika eller att starta ett projekt för kvinnors rättigheter i världen och sen genomföra drömmen med stark motivation.
 
De senaste dokumentärerna som gjorde ett starkt intryck på mig var en om ortodoxa judars bemötande mot kvinnor i Jerusalem. De ignorerades i samhället och blev endast noterade när de som hustrur tvingades agera madrasser. Mannen stod högst i värde, och längst ner på skalan fanns kvinnan. På bussen fanns det en bestämd linje för vilken kvinnorna var tvungna att trängas bakom för att inte bryta de religiösa lagarna, och kvinnor som valde ett självständigt liv ansågs döda i släkt och vänners ögon.
 
Tidigare idag lärde jag mig genom en dokumentär att 16 av de 130 miljoner barn som föds varje år förlöses av mammor som själva är minderåriga. "Girighet, själviskhet och korruption är de tre orsaker till att det fortfarande finns fattighet i världen" var det en afrikansk man som berättade i samband med en diskussion om det stora antal mammor som dör under sin graviditet och förlossning i många delar av världen idag.
 
Först blir jag bara nedslagen och förbannad på vad människor tvingas utstå på andras bekostnad, men det sår sen ett frö i mig som gör mig beslutsam om att göra vad jag kan för att mota framtiden mot en mindre girig och mer mänsklig framtid - och jag tror att det första steget är just att skaffa kunskap.
 
 
 

Kommentera här: