Om det bara gick att förändra världen

För några år sen när jag började få upp intresset för second hand tyckte jag det var lite pinsamt att gå in i affärerna, det kändes som att skylta med att vara fattig och ofräsch. Det konstiga var ju egentligen att jag aldrig reflekterat över var kläderna kom från när jag stod för så mycket politiskt, allt som köptes på stan var ju egentligen både dyrt, dåligt för miljön och gjordes av människor med svältlöner. Under den tiden kändes det som att ju mer alternativa klädaffärer desto bättre förutsättningar, ingen kapitalistisk skit. Jag kunde ju egentligen inte haft mer fel. Varför skulle tygmärkena och nitbältena vara bättre för att dom hade diverse punkbands namn skrivna över sig, det gjorde dom ju varken mindre nytillverkade eller mer rimliga i pris.

Jag undrar hur många människor som känner till hur krävande det är för miljön att nypruducera all skit vi köper med oss hem varje år, skit vi egentligen inte behöver men som vi ändå konstant stoppar ner i kundvagnarna i nån slags "because I'm worth it-anda". Och hur många reflekterar över rättvisan att låta barn och vuxna sy och slita dagarna i ända för att precis få ihop pengar så familjen överlever, medans de som äger företaget och de som packar upp och säljer varorna får alla pengar?

Många anser ju dock att det är fel med barnarbete här i världen, även jag, men samtidigt går det ju att undra vad som skulle hända om barnen inte haft ett arbete. Framför mig ser jag barnens förhållanden i filmen "slumdog millionaire". Det är ju inte som att barnen väljer mellan att jobba eller att leva ett rikt liv i värfärd och lycka, har de inget jobb får de ju överleva på andra sätt, vare sig det är som prostituerad, tiggare, med stadens soptunnor på menyn, eller i värsta fall utan att överleva alls.

Trots att jag anser att second hand och loppisar är sjukt bra av tre anledningar - det är billigt, miljövänligt och roligt, inser jag tyvärr att det skulle krävas en stor kampanj för att nå ut till de människor som skulle göra en förändring om de, precis som jag, bara fick information som gav en aha-upplevelse. Det kommer med andra ord fortsättas shoppas, och med den vetskapen kan väl världen åtminstone sluta blunda för de orättvisor som finns i den här industrin. Klart som fan att det inte går att utrota svälten om vi behandlar de som jobbar för oss som att de skulle vara värda hundra gånger så lite som människorna i västvärlden.

Idag köper jag i nittionio fall av hundra saker begagnade, vare sig det handlar om kläder, skor, elektronik eller möbler. Loppmarknader är fantastiska och second hand-affärer gör mig till ett barn på julafton.

Jag hittar inga nackdelar med att tänka på miljön, sin ekonomi och sina medmänniskor, gör du?
På återseende mitt herrskap.

Kommentera här: