Italien dag fjorton - Verona och Bolzano

Jäklig tidig start på en skön dag som började med en tågresa till Romeo och Julias stad Verona.

Det var jag, Silvia, Hannah, Silvias kusin och hennes kompis som studerade i Wien. Äntligen hade vi med oss människor på vår färd som visste vilken riktning vi skulle gå i, så vi slapp irra runt som de förvirrade turister vi ständigt försökte dölja att vi var. Alla utom kusinen gick in i arenan. Promenerade trappor upp och bytte menande blickar med Hannah då vi förmodligen för länge sen slagit rekord i antal trappsteg det ens är fysiskt möjligt att gå upp och ner under två veckors tid.



Vi gick förstås även till Julias vägg med tillhörande guldstaty som av en för mig oförklarad anledning ger tur om man rör hennes bröst. Väggarna var fulla av kärlek! Efter att filmen "letters to Juliet" släpptes är det nog en och annan som tar sig dit just av den anledningen. Där fanns brickor att välja text på och köpa för andra att mura in som golv uppe på utsiktsplatsen för ingången till statyn och väggen och där var inte en centimeter av tom yta längs alla de väggar som stod runt Julia.


De andra gick därefter på lunch, men jag hade glömt mina laktostabletter och tog mig istället på en upptäcksfärd och shoppade längs the one and only road. Verona må ju inte vara den största av städer även fast den är grymt mycket mer sevärd än både Bologna och Siena.

När vi under kvällen kom tillbaka till Bolzano hann vi med en snabbdusch innan vi åkte iväg på en födelsedagsfest till en av Silvias och hennes tvillingbrors vänner. De pratade med så svår tysk brytning att varken jag eller Hannah förstod ett ord av vad de sa. Ganska najs att italienarna snackade tyska istället för italienska, även fast det i vårt fall inte spelade någon större roll. Självklart åt vi dessutom pasta. Jag var dock så trött att jag åkte tillbaka till Silvias och sov när de andra drog ut till ett disco som det så fint hette i deras by.


Jag tror nog jag börjar bli gammal.

Kommentera här: