Oväntat som få

Det mest intressanta telefonsamtalet jag varit med om genomfördes idag.
Jag satt vid datorn och väntade på ett mail när mobilen ringde. Med tappad röst och allt sprang jag till badrummet där M var och duschade. Jag bankade på dörren och när han till slut öppnade kastade jag mobilen mot honom. Förvirrad och dyngsur svarade han utan att jag hade någon aning om vem det var som ringde, men jag kopplade efter hand att det handlade om ett sommarjobb!




Kommer ni ihåg när jag skrev om den dagen då jag ringde nästan åttio samtal gällande säsongsarbete?

Ett av dessa gick till Kristianstadsbladet, där dom tyvärr bara anställde utbildade journalister. De bad mig istället gå in på internet och fylla i ett formulär om att jobba som tidningsbud, ni vet när man ska gå upp en halvtimme innan man gått och lagt sig för att citera en sketch ur "John Cleese greatest hits".

Idag ringde dom alltså och ville att jag skulle jobba ungefär mellan den första juli och sista augusti. Bra lön, korta arbetspass på ett område fyrahundra meter hemifrån. Jag skrev på en lapp åt M att han skulle jubla, kalla dit en orkester och be befolkningen i Uruguay göra vågen.