Nationaldagen

Igår var det Sveriges nationaldag, vilket inte firades som de tre senaste åren då jag stått och svettats i tivoliparken iförd försvarets grönkläder, och som förra året dessutom med en fana i händerna.
Nej nu när jag inte längre aktiv i försvarsutbildarna cyklade jag istället till stan med min kamera för att ta lite bilder på de ungdomar som fortfarande hänger med.

Det var verkligen sommarhetta, och jag ångrade direkt mitt byxval då jag hade långa jeans på mig. Men besviken blev jag när jag kom fram till stora torg och upptäckte att försvarsutbildarnas fanor i år bars av två lite äldre befäl vi haft vid tillfällen som kring nationaldagen, hvss och utbildning i antika historier. Med andra ord var där inga ungdomar, för följt av dessa herrar kom frivilligorganisation efter varandra, där även Kristianstadflickorna var med på ett hörn. Musikkåren spelade och gick först när de sen tog sig ner till tivoliparken. Efter dessa kom hemvärnet, och slutligen hela cirkusen jag precis nämnde.

 


I parken träffade jag sen min far, som tröttnade på firandet lika snabbt som jag eftersom där bara var en massa sega framträdande, långsamma låtar som spelades och långa uppehåll emellan.
Istället för att fokusera på allt tjohej på scenen åt vi istället glass, solade och efter att han gett upp helt och cyklat hem satt jag kvar och njöt av värmen.


Kvällen spenderades sen vid skolan tillsammans med några kompisar. Sara skjöt mig i bakhuvudet när hon siktade på ett skott längs marken. Dessutom trillade hon omkull när hon skulle rädda en av mina skott.

Fast sen fick vi utbrott på alla myggor, och det blev dessutom kallt, så vi stack hem och kollade på Shanghai noon tills jag somnade.

Bilder kommer efter hand.
Hur firade ni Sveriges nationaldag?