Dag 4 - Vad misslyckas jag med för mat?

Fjärde rubriken ändrar jag.
Att skriva om vad jag bjuder på för mat vore lönlöst, för det är bara ren fakta att jag inte kan laga mat för fem öre. Dessutom är det något av det tråkigaste jag vet.

Laga mat och baka är för mig samma sak, så jag kan väl nämna några av dom gånger det inte riktigt slutat som jag velat:

- Några vänner till familjen har tre döttrar, och vi fyra har som tradition att baka när vi träffas, utklädda till den fantastiske Per Morberg med handduken slängd över axeln och med samma klassiska kommentarer i bakfickan. För några år sen skulle jag skära en bit smör att lägga i en skål, och med smöret balanserande på knivspetsen slängde flickornas pappa samtidigt igen ugnsluckan bakom mig. Jag hoppade till och kastade iväg smöret som landade ute på golvet.

- Jag och två kompisar från förra klassen lagade lax och skulle även göra en sås efter ett recept på couscouspaketets baksida. Jag tyckte allt lät fel och valde att göra några ändringar vilket slutade med att allt smakade honung och citron.

- Första gången jag träffade Louis skulle vi göra köttbullar och makaroner. Med full värme satte jag stekjärnet på spisen, la dit köttbullarna och väntade en stund. Ingenting hände.
Louis: Du kanske ska ha smör i?

- I tisdags fick jag för mig att det vore en bra idé att göra lussebullar med Robert. Så med receptet i högsta hugg gick jag runt i affären och letade efter kesella, utan att ha någon aning om vad det var för något. Slutade med att jag köpte mjölk som rann ut i hela väskan då paketet inte höll hela vägen hem. Hade sen i fyra gånger så lite saffran som receptet angav. Gick på magkänslan av mjölmängden då decilitermått saknades. Glömde att pensla med ägg. För lite jäst. Dom blev torra och Robert åt dom med lingonsylt.
Dessutom läste jag efteråt att kesella är ost.

- Nytt bakförsök med Robert igår. Skulle ha kaffe i smeten för negerbollar, men att hälla från en kaffekopp över till en matsked slutade med att allt bara rann ner för kanten och droppade från undersidan.
Robert: Be more confident with the pouring, varpå jag försökte kasta ut kaffet på skeden. Fick med mig halva koppens innehåll.

- Brände precis mjölk på spisen.

Detta är bara ett urval av alla misslyckanden i köket. Laga mat är inte min starka sida.
1 Fritis:

skriven

HAHA, jag glömmer aldrig när du skulle värma upp någon burksoppa på spisen hemma hos dig (någon gång under högstadiet) och du brände sönder den...

2 I don't care:

skriven

But the negerbollar were delicious...

Kommentera här: