Hurra för halkan!

Idag var det fullt upp!
I morse var jag på arbetsförmedlingen eftersom det var en informationsdag om att arbeta utomlands. Jag gick dit för att kolla upp Norge, men det gick väl inte riktigt som jag tänkt mig. Var där vid kvart över tio, seminariet jag skulle på började kvart i elva, så jag gick runt och kollade, och hittade en trevlig norrman att prata med vid halv elva. Han hjälpte mig med hur man söker jobb, skaffar boende och gav mig tips om allt möjligt. Precis kvart i kom jag på tiden och rusade bort till Norgerummet. Utanför står en tant och en gubbe, varav tanten frågar om jag ska in.
- Ja
- Det finns inga sittplatser
- Jag behöver inte sitta
- Nej det finns inga sittplatser
- ?
- Du får komma hit senare, det finns två andra tider
- Jag kan inte senare idag, jag ska på halkan
- Men då får du komma en annan tid idag
- Jag kan ju inte någon annan tid. Jag ska till Norge nästa vecka och jag behöver verkligen den här informationen.
- Ja men det finns inga sittplatser
(Jag kokar inombords) Blev så sur att jag gick och skrev sarkastiska saker på deras jäkla utvärderingslapp och gick därifrån.
Tack för att du var så fruktansvärt hjälpsam tant!

Hann iallafall med tre teoriprov på körskolan innan jag och tre andra satte oss i bilen med körskoleläraren och körde till halkbanan i Olofström. En annan bil hade vi också med oss med ytterliggare fyra elever med tillhörande lärare i. När vi kom till Arkelstorp och skulle köra genom ett farthinder med två stolpar som halverade vägbredden kommer det en vit bil från vår sida av vägen i kanske hundra km/h. När han får syn på oss kör han över på sin sida och bromsar. Dock inga ABSbromsar, så han körde rätt in i en av stolparna så det flög plastbitar överallt. Ingen allvarlig krock så vi körde bara därifrån. Snygga svarta spår gjorde han i asfalten dessutom.

När vi kom fram gick vi in i en byggnad och fick massor av information om hjälpmedel vid krockar, vad vi skulle väga i femtio kilometer i timmen. Som två volvobilar faktitskt. Sen satt vi två och två i en volvo som vändes upp och ner, så skulle man ta sig ut. Blåsa för att se så att vi var nyktra fick vi också göra, samt att prova glasögon som motsvarade att ha druckit för 0,5 respektive 1 promille och sen gå "rakt" på en gul linje. Det var sjukt svårt!
Sen fikade vi, fick info genom ett bildspel om risktvåan, kollade på en film om krockar och gick sen ut till bilarna. Mitt team körde på bana två och vi fick vars en bil där vi satt själva. Två lampor på taket visade när vi tryckte ner kopplingen och när vi bromsade. Sen vart det action i en och en halv timme.

Vi stod i kö längst ner på banan. Först körde man i 65 km/h fram till det hala området och bromsade mellan röda markeringar. Inga ABS, så det bara snurrade och snurrade till man hamnade utanför det hala. Samma för mig som stod som tvåa. Gick inget vidare för någon av oss. Andra rundan skulle vi anpassa farten vilket gick bättre och vi kunde styra in mot sidan och parkera bakom en "lastbil" som vi blivit tillsagda att göra från början.
Tredje momentet, då hängde det gråa pinnar mitt på det hala, som skulle föreställa en älg. Med ABSbromsar skulle vi köra i 70, bromsa och styra undan för djuret. Gick lite halvdant (halt), men krockade iallafall inte. Samma sak några gånger, och vi körde och satte oss i ett bås som stod mellan banorna för att snacka en gång.


Sen bytte vi bana till ettan där vi skulle göra en omkörning i 55 km/h, där vi hade markeringar utsatta som skulle föreställa en lastbil och en mötande bil. Gick ju åt helvete fast vi hade ABS. När vi sen fick anpassa farten som vi ville gick det fantastiskt. Sen körde vi i 50 hm/h på en asfaltsbana till vänster om halkan för att göra en panikbromsning efter utsatta markeringar. Gick bra, ingen av oss körde in på övergångsstället som var målat på marken. Bromssträckan blev nog bara typ fem meter. Sen körde vi vi sjuttio. Då fanns det ingen chans att stanna innan övergångsstället, hur beredd man än var och hur hårt man än trampade på bromsen.
Sen. På halkbanan i femtio. Jisses! Hamnade ju sjuhundra kilometer nordväst om övergångsstället. Snurrade runt gjorde bilen dessutom, som vanligt.
Sista rundan fick vi köra som vi ville. Gjorde en omkörning igen, det var roligast eftersom man sladdade då.

Sen traskade vi in i byggnaden och snackade lite, kollade på ännu ett bildspel och fick ett godkännande allihop. Ut i the regular car och körde hem. Jag körde från halkbanan till Vånga sen tog en annan tjej över.

Nu är man hemma igen och jag tänkte bädda ner mig i soffan om en stund och kolla på scrubs.

Några idéer över vad man kan hitta på imorgon?

Lati so what
1 carro:

skriven

Jag menar självklart att man inte ska skaffa unge om man inte har något jobb, absolut inte. Det var någonting jag inte skrev eftersom jag tog det som en självklarhet. Tack för din kommentar :)

Kommentera här: