Humlerallyt

Allt utom en lugn dag.
Förväntade mig egentligen att jag skulle få en lång sovmorgon för att sen åka till mormor, men icke.
Pappa väckte mig vid tio och frågade om jag skulle med på någon motorcykeltävling. Där blev det nej, eftersom jag var halvt medvetslös, men sa ändå att vi kunde åka senare, vid halv tolv. Men gick det att somna om? Nej. Så jag släpade mig ändå ur sängen och vid elva var vi på väg mot Bromölla. Vid fiket/bowlinghallen stod några gulklädda gubbar och gav mig, pappa, en muséemilitär i uniform, mustasch och försvarets gamla motorcykel, och några till, lappar innan vi körde Ivösjön runt. Vi hade även olika stopp med frågor och saker man skulle göra. På första stoppet stod vi kanske tio personer vid skyltarna då en äldre man kom och ställde sig mitt framför så ingen såg. Pappa sa till honom att flytta sig lite eftersom vi andra inte såg något. Han svarade:
- Men jag står och läser nu.
- Jo det ser vi, svarade pappa och skrattade.
En äldre kvinna kom och förklarade att han inte såg så bra och frågade om hon skulle läsa frågorna för mannen.
- Det spelar ingen roll, sa gubben surt och traskade iväg med bestämda steg bort till bilen, där han slirade runt, backade och körde fram några gånger, och kvinnan fick nästan springa till bilen för att hinna med innan dom försvann.
Jaha tänkte vi allihop och fortsatte att svara på frågorna.
Förövrigt fick jag barnfrågor, av någon mycket märklig anledning, med tanke på att barnfrågorna var för folk upp till 12 år. Det var i stil med "vilka hör ihop? A. bamse och lilleskutt. B. tjorven och madicken. C. batman och stålmannen."

Vi fortsatte iallafall, där det var frågor och bokstäver man skulle svara på och hitta, stövlar man skulle kasta vid en smed, tärningar man skulle slänga på en gräsmatta utanför Gualövs kyrka, minigolf man skulle spela i Vånga, kort man skulle dra i Näsum, glassar man skulle säg namn på utanför Bromölla osv. Fast som flesta ställena skulle man bara svara på frågor. I Råby, Nymölla, Bäckaskogslott och allt vad det hette. Och på varje ställe man skulle stanna på fanns både muséemilitären och sura gubben med fru. Det vansinnigt roliga var bara att efter att pappa sa till honom att flytta sig gick varken han eller hans fru ut ur bilen förrän vi hade åkt till nästa stopp.

Vi kom iallafall tillbaka till Bromölla efter fem timmar, och väntade sen på prisutdelningen efter att ha gissat längden på en sladd. Och det var så förödmjukande att stå och höra namnen ropas upp på barnen eftersom priserna bara var ritblock, radiostyrda bilar och i den stilen. Dessutom blev ju barnen bara mindre och mindre ju fler som räknades upp, och det var ju uppenbart att barnen hade fått hjälp av sina föräldrar. Så att få pris efter en tvååring som inte ens kunde gå fram till prisbordet själv, ja det kändes ju en aning dumt. Men pris fick man. Ett igelkottsgosedjur. My gosh. Och alla trodde säkert att jag var tolv dessutom.
Sen åkte vi motorcykel på krokiga småvägar hela vägen hem, där jag bytte skor och jacka och övningskörde med mamma till Åhus. Jag frågade vart vi skulle efter att ha kommit fram till ovanstående ort, men fick bara svaret att jag skulle köra vart jag ville, så då körde jag helt enkelt bara rakt fram, till slut var vi inne på ett industriområde, men fortsatte att köra, då vi kunde se havet, men tog en liten väg in bakom alla byggnader där vi hittade båtar med texten "lots". Där fick vi nog och körde ner till hamnen istället och köpte glass. Sen slängde vi in oss i konsum och åkte hem genom Rinkaby.

Sen är jag väldigt nyfiken på vem det är som kommenterar annonymt.
Snart är det Filip och Fredrik. Hoppas verkligen att dom visar klipp på Pella igen.
Hajhaj.
1 Dallo:

skriven

Åt du glass?? Kryss i taket;D

Kommentera här: