Vinterkurs

Jag tror jag behövde vinterkursen förra veckan, för nu är man back in the game och inte det minsta skoltrött!
Också får man ju uppfylla Dallos önskan och berätta lite om vad vi gjorde där!

För er som missat det så var jag på vinterkurs med flygvapnet i Grövelsjön, Dalarna, under föregående vecka.
Åkte dit lördagen innan, sov förmodligen cirka 73% av hela resan upp. Första kvällen fick vi bara lite information i matsalen, fick ett rum, rumskamrater och en massa materiel.
Under söndagen hade vi mest bara utbildning i kallt väder i iDyllen, ett rum bredvid matsalen, där våra kaptener spexade rundor och tog på sig alla kläder vi hade fått ut och började klättra upp på stolar.
En av kaptenerna kom även med en klockren kommentar när hon snackade om dom gångerna vi skulle iväg och inte äta på fjällstationen:
- Glöm inte spriten så blir det roligare höll jag på att säg...

Under eftermiddagen fixade vi med skidorna, försvarsmaktens träplankor aka vita blixten. Fixade bindningar, vallade dom, och andra spännande saker. Sen gick vi och kollade på SJUKT imponerande bilder som en av guiderna på fjällstationen tagit under somrarna. Vilken natur alltså, det är helt galet!

Under måndagen var tiden kommen. Åka skidor. Vi tog oss ner en bit nedanför the place på en stor yta med orörd snö och en längdskidåkningsled rätt genom. Och det var riktigt varmt! Först skulle vi åka runt i en stor åtta för att se om man över huvud taget kunde förflytta sig på dessa plankor till skidor. Och trots att man varit på skidsemester åtminstone tio gånger i sitt liv så stod jag bokstavligt talat på näsan säkert fem gånger. Också skulle vi trilla med vilje och sen försöka ta sig upp med hjälp av stavarna. Såg bara allmänt dumt ut.

Efter en kort lunch fortsatte vi med skidexercis där man skulle göra vändningar och "marschera" med skidorna på. Det gick bra fram tills vi skulle lära oss att vända genom att lyfta upp ena benet så att baksidan av skidan var i marken, alltså att skidan stod rakt upp, sen skulle man på något krångligt vis vända runt skidan till andra hållet och sen slänga över den andra skidan. Lite pinsamt med tanke på att alla klarade det och jag trillade varenda gång. Dock är jag inte väldigt förvånad.
Senare under eftermiddagen fick vi gå upp för en backe med skidorna på och sen åka ner i skidspåret. Hela tiden hörde man någon skrika "UR SPÅR" medans en annan körde rakt ut i skogen eller gjorde ett textilstopp, alltså kastade sig åt sidan för att slippa komma upp i en fart där det inte går att stanna och sen försvinna långt åt... ja...

Under måndagkvällen började jag bli förkyld så man vaknade morgonen därpå med feber, den dagen vi skulle bada isvak, det jag ville göra mest av allt på hela kursen. SURT! Fick alltså inte följa med, låg och sov hela dagen.
Onsdagen var minst lika illa, så det var bara att glömma den 2,4 mil långa skidmarschen under två dagar. Trodde jag skulle ligga där ensam, men under eftermiddagen kom en av mina rumskamrater också tillbaka, hon hade problem med fötterna, så vi satt och snackade en massa skit och kollade på film. Under kvällen kom två andra också tillbaka, så under torsdagen satt vi alla fyra och kollade på film tills dom andra kom tillbaka.
Alltså det var riktigt coola människor där borta, och alla såg ut som någon annan. Där var en som såg ut som Robert från boxerreklamen, en som presenterade sig som Arne, en som såg ut som Johnny Depp, Soran Ismail, en som heter Robin och en annan som heter Mark. Men ja som sagt, dom var riktigt coola. :)



På fredagen började det roliga igen med tanke på att man då var frisk igen. En fjälltur med "vanliga" skidor blev det, med fotograferingsguiden på ett av fjällen. Det var sjukt coolt faktiskt, vi tog oss fram på spår som vi själva gjorde, upp för backar och ner för backar, ganska långt upp, ibland var det helt dimmigt och man såg bara en massa snö överallt. I nerförsbackarna stod jag oftast på näsan, förvånande, och hade ganska ofta ett halvt kilo snö innanför byxorna.
Under lunchen var hela min grönpåse full med rödsprit, så min lunch blev helt enkelt fyra bitar choklad från grönpåsen, så under de sista sju kilometerna tillbaka stod man på ganska ostadiga ben, särskilt med tanke på att det mestadels var uppförsbackar. Men när vi fick syn på fjällstationen hade vi nästan bara nedförsbackar. Haha Robert åkte framför mig, det var en ganska bred plogad backe, och man hör Robert skrika och köra av backen rakt ut i skogen. Hahaha sjukt lyckat.

När vi sen lämnat tillbaka alla saker hade vi bara en middag med spex och hela köret kvar.
Vi i tredje grupp drev med fänrik Philipsson med hans oceaner av tid. Och hans mössa.
Sen kollade vi på skitroliga bilder från kursen, bland annat folks miner när dom var i isvaken. Man skrattade så man fick kramp i magen. :O
Sen var jag och en av rumskamraterna, Alfaro, inne hos Yoshi, Alvén och några andra och kollade på "We were soldiers" några timmar tills alla somnade.

Lördagen gick väl mest ut på att städa, säg farväl till befälen och sätta sig i bussen. Jag, boxerRobert och Klingburgare satt längst fram i bussen och hade allmänt skitroligt ännan till Halmstad. Jag fick en massa nummer av dom med folk som jag kunde ringa. Så jag satt och hade roliga samtal med många spännande människor. Bland annat en fransman som jag bad berätta om Paris, en skittrevlig smålänning som inte verkade speciellt förvånad att jag ringde, så vi satt och snackade om allt möjligt. Sen ringde jag till en annan som jag frågade ut om julkalendrar. Jag hade en diskussion med en annan eftersom han hade speciella teorier om universum, också ringde jag även en som kallades kattman och bodde i skogen som blev irriterad och la på. :O Sen var där även en som vunnit en supermariotävling eller nåt. Jag hade iallafall väldigt kul, och allt inspelat på mobilen.
Under bussfärden hann vi även kolla på tre filmer. Vi hade även ett fjärde alternativ vad det gällde filmer. Säkerheten i bussen.
Men den ballaste var ju lätt en med Adam Sandler. "Little Nicky". Se den om du inte redan har gjort det säger jag bara!

Jag kröp även runt i bussen någon gång och letade efter ett par solglasögon.
Och var allmänt pinsam en gång. Det var med en kille från kursen som kallas dansken, och det var fullt med danskar i hela bussen. Så när chauffören någon gång sa något i mikrofonen la han på slutet till "Och jag ber om ursäkt för att jag inte kan säg det på danska". Då säger Klingborg eller Robert att jag ska kalla på dansken så han kan översätta. Dansken satt nästan längst bak i bussen så jag ropar "DANSKEN!!"
Klingborg och Robert bara skakade på huvudet och skrattade åt mig, men det tog flera timmar innan jag själv fattade.

Men ja, nu är man tillbaka i verkligheten igen. Har snickrat mycket på projektarbetet idag, och dessutom kollat upp det här med att vara volontär efter gymnasiet, jag hoppas VERKLIGEN det går, efter sommaren, det är definitivt något jag hade velat!

Min femtielfte bok publicerad.
Nej nu går jag och sover.
På återseende mitt herrskap.
1 Louis:

skriven

Näe, Little Nicky är verkligen inget vidare, men fullt sevärd om man är på rätt humör:P

Och hela den här historien får mig att se fram emot min Kallt Väder-övning i Boden!

2 Dallo:

skriven

Låter som om ni hade en riktig toppen vecka, trist som attans bara att du blev sjuk... Vi får ta igen det här hemma du o jag:D Tack för uppdaternigen förresten!

Kommentera här: